אתמול השתתפתי במעגל הקשבה במסגרת מפגש רחם ביתי של תנועת הבית שלנו. אחת המשתתפות שיתפה שהיא כבר לא יודעת מה אמת ומה שקר, מה מציאות ומה פייק, יכול להיות שכל מה שאמרו לנו, וכל מה שלימדו אותנו מאז היותינו ילדים, הכל היה הנדסת תודעה ושום דבר מזה לא נכון?
המחשבה הזו גורמת להרגיש כמו סומא שמגשש בערפל. כמו מישהו שהקרקע נשמטה מתחת לרגליו.
יש כל כך הרבה מידע סותר היום, וכבר לא ברור אם המידע אמיתי או שזה מידע שבעל אינטרס כלשהו רוצה להאכיל אותך. האם בכלל יש מציאות אמיתית או שהכל סוביקטיבי?
הנה קטע מתוך שיחה שיוגי בהג'אן קיים עם תלמידים ב 28 לאוקטובר 1972:
ישנם שלושה סוגים של אמת. האחת היא האמת האינדיבידואלית שאדם יודע. השניה היא אמת נסיבתית, שאדם יודע בנסיבות הנתונות. ושלישית היא האמת האוניברסלית שהיא מעבר לזמן. אתה מבין אותי?
תלמיד: (——)
י.ב: בטח, בטח, בטח, אתה יכול לשאול שאלות.
תלמיד: (?) שתיים ראשונות, הבנתי (?).
י.ב.: האחת היא האמת האינדיבידואלית שאדם יודע. האחרת היא אמת נסיבתית שהפרט יודע בנסיבות הנתונות. כל הגיאוגרפיה, הטבע מתייחס לאדם והאדם לטבע ויש אמיתות מסוימות שאתה יודע. ואחת היא אמת אוניברסלית שהיא מעבר למרחב ולזמן. ברור? אני הולך להיות מאוד רגוע איתכם וללמד אותכם מילה במילה כמו בכיתה א'. אז בכל פעם שאתם רוצים לשאול אותי, תשאלו, אל תדאגו בקשר לזה.
תלמיד: שקר תרבותי, אמת תרבותית. האם זה אינדיבידואלי או נסיבתי, כי מוסר כמו במדינה מסוימת בחברה אחרת…
י.ב.: נסיבתית. מעט מאוד אנשים יכולים לדבר אמת אוניברסלית. זה מצרך נדיר מאוד.
תלמיד: האם אמת אינדיבידואלית היא הדבר שאיכשהו אתה יכול, אתה יודע שככה צריך להיות.
י.ב.: לא. אתה יודע שזה נכון
תלמיד: (——)
י.ב.: לא, לא. אתה יודע שזה נכון. אם זה נכון או לא אנחנו לא יודעים.
תלמיד: זה נכון, בסדר. כי אתה נהנית…
י.ב.: לא, לא, לא, לא, לא. יכול להיות שזה לא נכון עבורך. אבל אתה יודע שזה נכון.
תלמיד: בסדר. אני מרגיש (?).
(צחוק של תלמידים)
תלמיד: המציאות הרגשית שלך.
י.ב.: לא, לא, לא, לא. אפילו לא המציאות הרגשית שלך. אולי לא חווית את זה.
תלמיד: זה נכון.
י.ב: דונו בזה. זה… מה שאנחנו הולכים לדבר היום ישנה את כל דפוס החיים שלנו. זו הסיבה שאני פותח את הפגישה לדיון, שאני נותן לכם את הנושא היפה ביותר. קדימה, דברו איתי.
תלמיד: נראה שאמת אוניברסלית היא אמת בעוד שכל אמת אינה אמת כי (?).
י.ב: זה נראה אבל זה גם לא. כי מי שיודע את האמת האינדיבידואלית או את האמת הנסיבתית לא יסכים שהוא לא יודע. אז אם אתה לא רוצה להציק לאגו שלו, אל תגיד לו שהוא שקרן.
תלמיד: למה הוא מנסה לעשות את זה (?)?
י.ב.: אני מסכים. אני מסכים. הסכמתי להצהרה שלך בהתחלה. אבל אני גם אשים על זה בדיקה וזה מה שהבדיקה מהווה. ברור?
תלמיד: מהי בדיוק אמת אינדיבידואלית?
תלמיד: (——)
י.ב.: לא. זאת, זו התקשורת. זה טיעון. זה היגיון וסיבה. דעתי עשויה להתבסס על ההיגיון והסיבה. דעתו של מישהו עשויה להתבסס על ניסיון בנסיבות הנתונות ומישהו עשוי לדעת את האמת מעבר לזמן ולנסיבות. עכשיו זו שאלה של רמת התודעה, אם אני יכול לתפוס את זה או לא. אין לזה שום קשר למצב.
תלמיד: אוניברסלית, אני מתכוון שאמת אינדיבידואלית יכולה, או יכולה להיות האמת האוניברסלית או לא.
י.ב.: זה כמעט מתישהו אף פעם.
תלמיד: מה שאני מתכוון הוא שכל מה שאני חושב שהוא נכון, חייב…הוא…למעשה זה אף פעם לא אוניברסלי.
י.ב.: בואו ניתן דוגמה. מוחמד אם הוא לוקח חזיר, הוא הולך לגיהנום. נכון? ואם הינדי לוקח פרה, בקר, הוא הולך לגיהנום. ונוצרי לא אוכל את שניהם, הוא הולך לגיהנום.
(צחוק של תלמידים)
י.ב.: מה נכון עבור מי? אבל אמת אוניברסלית היא, שעכשיו האמת האוניברסלית שמי שאוכל בשר עולה אצלו רמת האוריאה וזה יקשה עליו לעשות מדיטציה. עכשיו זו אמת אוניברסלית.
אפשר לקרוא את המשך הדיון באנגלית כאן
אז איך כל זה עוזר לנו?
במציאות שבה אנו חיים היום יש מאבק על האמת. יש כאלה שרוצים לקדם את האמת שלהם ולצנזר אמת של אחרים. ויש כאלה שמחפשים את האמת, חוקרים ומגלים כל מיני דברים, וכשהם מספרים לחבריהם מכתירים אותם כקונספירטורים.
אני מרגישה שאני פחות ופחות יודעת, ויותר ויותר מאמינה. פחות ופחות מקשיבה למה שאומרים לי, ויותר ויותר לומדת להקשיב פנימה, לאינטואיציה שלי, לידיעת הלב שלי ולתחושות הבטן. אני מנסה לחוש אנרגטית מה צורם לי ומה הרמוני לי, ומחפשת את התשובות לשאלות בתוכי.
היוגה עוזרת לפתח את כל היכולות האלה
אפשר למדוט על המנטרה להתחבר לאמת: Sat Nam
או לתרגל את הקריה לאמת ואחדות