מאת ליאורה ברוך
כמה פעמים חזרתם על מנטרה או שאבד[1]? 11 דקות? 30 דקות? 62 דקות? או אולי שעתיים וחצי? האם ניסיתם אי פעם לשיר מנטרה 11,000 פעמים? ובכן, לא מזמן התנסיתי בחוויה הזאת של שירת שאבד 11,000 פעמים. זה קרה בחודש פברואר השנה באשראם בצפון הודו.
מדי שנה מתכנסת חבורת אנשים מכל רחבי העולם בהנחייתו של גורו דייב סינג, תלמידו של יוגי בהאג'אן, ומפתח שיטת הריפוי של SAT NAM RASAYAN[2] באשראם רגוע ושלו למרגלות הרי ההימליה, בקרבת נהר הגנגס הקדוש, כדי לשיר ביחד 11,000 פעמים את השאבד RAY MAN (בהמשך מילות השאבד ותרגומו). יוגי בהאג'אן אמר כששאבד זה מושר בצורה מושלמת הוא יכול להביא לבריאות גופנית, נפשית ורוחנית מוחלטת. עם שירת שאבד זה האדם יכול להגיע למצב של תודעה שמודטת כל הזמן אפילו כשהאדם אינו מודט. ועוד מיתרונותיו של שאבד זה, שהוא יכול לגרום לקו הקשת[3] לזהור ולהבהיק כמו זהב ולעשות את האדם כמו הבודהה המוזהב.
סקרנותי התעוררה מרגע ששמעתי על מדיטציית RAY MAN לפני כשנה. מאז התחלתי ללמוד את מילות השאבד ואת המנגינה הנכונה, ותרגלתי במשך 11 דקות מדי יום. כמו כן, התנסיתי בג'אפה[4] במשך 12 שעות רצופות, כדי להיות מוכנה. ככל שהתעמקתי בה, כך גברה שאיפתי לנסוע להודו ולחוות שם את המדיטציה.
עבורי, זו הייתה הפעם הראשונה שבקרתי בהודו. מי שכבר היה בה, ניסה להזהיר אותי מפני מראות וריחות לא נעימים, לכלוך, דלות, פושטי יד ומטרידים למיניהם. מדיטציית לסובלנות שתרגלתי במשך 40 יום לפני הנסיעה, עזרה לי להתמודד עם העולם החדש והשונה שפגשתי. הייתי בהלך רוח של קבלת הדברים כמו שהם מבלי לעשות השוואות, או רצון לשנות.
למחרת הנחיתה בדלהי, כבר היינו בדרכנו צפונה לאשראם שנמצא בין הרידואר לבין רישיקש. המתקנים באשראם מאד פשוטים, אך מספקים את הצרכים הבסיסיים של אכילה, רחצה ושינה. שלוש ארוחות ביום עם תפריט קבוע של דייסה בבוקר, אורז ודאל בצהרים ובערב ונאן (לחם הודי כמו פיתה שטוחה) בכל ארוחה. הגיוון היה סלט ו/או ירקות מבושלים ופירות. מי שרוצה לרדת במשקל זו הזדמנות. אני ירדתי כשני קילוגרם. חדר השינה הוא חדר צר וארוך בו מסודרות שבע מיטות זו לצד זו, ללא ארונות או מתקני תליה. המזוודה מתחת למיטה שמשה כארון. אין אפשרות להתפנק עם מזרון קשה ושמיכת צמר דוקרנית במשך מספר שעות השינה המעטות שנותרות. הרחצה נעשית בכריעה כי הברז של המקלחת נמצא בגובה המותניים. אם ברצונכם לחוש את המים הזורמים על כל הגוף, אין ברירה אלא לכרוע ברך, כמובן, אם אתם מוכנים להתרחץ במים קרים. והיה והתמזל מזלכם, ומי הדוד התחממו מחום השמש ועדיין אנשים אחרים לא השתמשו בכל המים החמים, תוכלו להתרחץ במים פושרים.
אולי אתם שומעים אי נחת עולה מתיאור התנאים הפיזיים, אך תאמינו לי, שכל הדברים שמסביב התגמדו בחשיבותם ואופן השפעתם עלי, כאשר התחלתי במדיטציה. הרגשתי, שבפשטותם הם מאפשרים לי להתמקד במטרה שאליה באתי.
באולם גדול התכנסו כמאה וחמישים איש מכל קצוות תבל: צ'ילה, ארגנטינה, מקסיקו, ארה"ב וקנדה, מרוסיה, אנגליה, צרפת, איטליה, הולנד, גרמניה וכמובן מישראל. בני גיל שונים מנערים ונערות הלומדים בתיכון "מירי פירי" ועד אנשים מבוגרים בגילים מתקדמים. לכולנו מטרה משותפת – לשיר את מדיטציה 11,000 פעמים במשך שבעה ימים, כ-16 שעות ביום. כשנכנסתי לאולם המדיטציה, יכולתי להרגיש את ההתלהבות והדבקות של האנשים במטרה. כל רצוני היה להשלים את מכסת המדיטציה, כי רק מי שמשלים מכסה זו, מקבל מאלה[5] מידי גורו דייב. שעות השינה שלי הלכו והתקצרו, העייפות ממני והלאה. לא אוכל לחזור הביתה ללא המאלה שגורו דייב מחלק בגלל הפרש של מספר דקות. בהתלהבותי הרבה, אף תרגלתי כשעתיים יותר ממכסת השעות, פשוט כדי להיות בטוחה שלא אחסר.
והנה הגיע הרגע. אחד אחד ניגשו האנשים לקבל את המאלה המבורכת מידי גורו דייב. כולם עד האחרון הגיעו לקו המטרה בדבקות, התלהבות, שמחה ואהבה. את השבוע סיימנו בתרגול סדהנה משותפת ותחושת רוממות רוח מילאה את כולנו בתקווה להיפגש גם בשנה הבאה.
שאבד ReMan נכתב על ידי גורו גובינד סינג, הגורו העשירי בשרשרת המוזהבת של הגורואים הסיקים. הוא היה מאסטר של יוגה, שירה, לחימה ושאבד גורו. השאבד הזה מעניק זוהר לגוף העשירי -הגוף הקורן, דרך הרטט והמסטריות של גורו גובינדה סינג. גורו גובינדה סינג מתאר בשאבד זה את המסע שלנו לגוף הקורן, מסע שמתחיל במיינד. בשאבד הזה המודט מכוון את המיינד למדוט, להיות אדיב, אמיתי ולהתחבר לאלוהים.
להלן מילות השאבד בתעתיק מגורמוקי, תרגומן לאנגלית ותרגום חופשי לעברית:
Ray man eh bidh jog kamaa-o
Oh my mind, practice Yoga in this way:
Singee saach akapat kanthalaa
Let Truth be your horn, sincerity your necklace,
Dhi-aan Bibhoot charaa-o
and meditation the ashes you apply on your body.
Taatee geho aatam bas kar kee
Catch your burning soul (self) and stop the flames.
Bhicchhaa naam adhaarang
Let the soul (self) be the alms bowl in which you collect the sweet Naam and this will be the only support you will ever need.
Baajay param taar tat har ko
The Universe plays its divine music. The sound of reality is shrill, but this is where God is.
Upajai raag rasaarang
When you listen to the reality from this place of awareness the sweet essence of Raag arises.
Ughatai taan tarang rang
Waves of melodies, emotions, and passions arise and flow through you.
Gi-aan geet bandhaanang
Bind yourself with the song of God.
Chak chak rehay dayv daanav mun
The Universe spins like a potter’s wheel and from it fly demons and angels.
Chhak chhak bayom bivaanang
The sage listens to this and instead of getting caught in either one, the sage drinks the nectar of the heavens and is carried to the heavens in a divine chariot.
Aatam upadays bhays sanjam ko
Instruct and clothe yourself with self control. Meditate unto infinity
Jaap so ajapaa jaapai
until you are meditating without meditating.
Sadaa rehai kanchan see kaayaa
In this way, your body shall remain forever golden,
Kaal na kabahoo bayaapai
and death shall never approach you.
תרגום חופשי מאנגלית לעברית :
הו, תודעתי, תרגלי יוגה בדרך זו:
תני לאמת להיות השופר שלך,
ליושר להיות המחרוזת שלך,
ולמדיטציה להיות האפר שאתה שם על גופך.
תפוס את נשמתך הבוערת וכבה את הלהבות.
תן לנשמה (לעצמי) להיות קערת צדקה
שבתוכה אתה אוסף את ה-NAAM המתוק
וזו תהיה התמיכה היחידה שתצטרך אי-פעם.
היקום מנגן את המוזיקה האלוהית שלו,
אף אם צליל המציאות צורם – אלוהים נמצא בו.
כאשר אתה מקשיב למציאות ממקום זה של מודעות,
התמצית המתוקה של ה- RAAG עולה,
גלים של מנגינות, רגשות ותשוקות עולים וזורמים דרכך,
התחבר לשיר של אלוהים.
היקום מסתובב כמו אובניים
וממנו עפים שדים ומלאכים.
האיש החכם מקשיב לזה, ובמקום להיות לכוד באחד מהם
הוא גומע לתוכו את נקטר השמים,
הוא מובל לשמים במרכבה אלוהית.
הורה לעצמך לעטות עליך שליטה עצמית,
מדוט על האינסוף עד שתמדוט מבלי שתמדוט.
בדרך זו, גופך יישאר מוזהב לנצח,
והמוות לא ישיגך אף פעם.
[1] שאבד הוא צרוף מקודש של צלילים. כאשר חוזרים עליו, הוא מביא למצב של ריפוי וחסד.
[2] SAT NAM RASAYAN –
[3] קו הקשת – זהו הגוף השישי. הוא נמשך מאוזן אחת לאוזן השניה מעל לשער ומהווה גרעין ההילה. לנשים יש קו קשת נוסף. קו הקשת הוא ההקרנה והקרינה של האדם וקשור ליושרה שלו. הוא נותן לאדם את היכולת להתמקד, להתרכז ולמדוט ולהגשים את מטרותיו. מבחינה פיזית, קו קשת מקושר לבלוטת יותרת המוח שמווסתת את מערכת העצבים ומערכת הבלוטות ולאינטואיציה
[4] ג'אפה – פירוש המלה ג'אפה הוא חזרה. תרגול ג'אפה נחשב לאחת מדרכי המדיטציה היעילות ביותר. התרגול הזה עוזר להרגיע את המיינד, לנקות בעיות ודאגות, להפחית מתח ולעורר שמחה.
[5] מאלה – שרשרת תפילה המורכבת ממספר חרוזים קבוע (27, 108)